Nikon setové objektivy APS-C
K. Gregor

Vyšší rozlišení těl (v megapixelech), klade větší nároky na optickou kvalitu objektivu. Nelze ale paušálně stanovit zda a o kolik bude obraz horší. U některých (zejména starších objektivů pro APS-C s menším rozlišením) to může být znatelné zejména v rozích, u jiných nikoliv.
* Pozor obrazová ostrost je věc jedna, ostrost objektivu druhá!
V přehledu
neuvádím jak si objektivy vedou v oblasti CHROMATICKÉ ABERACE – CA, což je u Nikonu vyřešeno automatickou opravou od roku 2007. U Canonu v postprodukci DPP.

Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED DX VR (24-128mm)
Dobrá konstrukce objektivu je postavena na kombinaci kovu a plastu. Je představitelem střední třídy mezi entry level a profi objektivy, čemuž odpovídá i základní prachu a stékající vodě odolnost. Rychlý a tichý autofokus je přesný, ale může mít  za šera známky nepřesnosti na širokém konci.
Zkreslení na 16mm 2,5 %, vinětace na f 3,5 1,2 EV.
Rozlišení: 10 a 12 mp
Ostrost v centru je excelentní od plné díry v celém rozsahu. Na 16 mm měkké rohy na f 3,5. Většina uživatelů potvrdila bezproblémové použití v případě plné díry od 18mm. Od ohniska 18, resp. 24 mm až do konce velmi vyrovnaný průběh rozlišení. Na ohniscích 50 až 85 mm je mírný pokles ke spodní hranici excelentního obrazu.
! Obrazově jednoznačně nejlepší setový zoom společnosti Nikon včetně profi DX modelu 17-55/2,8 a ze strany třetích výrobců.
Bokeh na 85 mm 5,6 je dobrý, na 50 mm f 5 poněkud tvrdý na přechodu kontrastu.
+ excelentní obraz v centru s velmi vyrovnanými okraji a rohy obrazu.
+ odolnost prachu a stékající vodě
-  měkké rohy na f 3,5 na 16 mm
-  zkreslení na nejširším konci
Subjektivní hodnocení obrazu: 10 a 12 mp: Vynikající až excelentní
Obrazově nejlepší setový zoom Nikon, obrazově nejlepší setový zoom vůbec!
 
Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G IF-ED DX (25,5-82.5mm)
Profesionální objektiv řady DX (APS-C formátu) stejně jako 12-24/4 se zlatým proužkem. Celokovové tělo je prachotěsné a odolné stékající vodě na profesionální úrovni, velmi příjemně se s ním pracuje. Nabízí extrémně rychlý a téměř tichý autofokus.
Na 17mm soudkovité zkreslení 2,19 % s vinětací 1,21 na f 2,8.
Rozlišení: 10 a 12 mp
Ostrost v centru je již od f 2,8 lehce excelentní na 35 a 55 mm se trochu snižuje.
Rohy na 17mm na f 2,8 pouze dobré, na 24 mm propadají na hranici s pouze přijatelným obrazem. 35 a 55 mm je v okrajích již vyrovnanější.
Tento objektiv jsem testoval v několika kusech společně s 16-85/3,5-5,6 VR II, ten je ale na tom obrazově lépe. Lehce v absolutní ostrosti, ale výrazně ve vyrovnanosti kresby – okrajích a rozích (mimo f 3,5 na 16 mm)
+ profesionální odolnost prachu a stékající vodě
+ profesionální kovové provedení – dlouhá životnost
+ extrémně rychlý autofocus
- obraz v okrajích a rozích na 17 a 24mm na plnou díru.
- nejdražší objektiv v testu (stále kolem 35.000 Kč 10/2011)
- jediný profi objektiv v testu není obrazově nejlepší
- zkreslení na nejširším konci, byť nejmenší ze všech APS-C Nikkorů zde uvedených
Subjektivní hodnocení obrazu: Velmi dobrý
 
Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX II (27 - 82,5mm)
Plastový low end objektiv pro entry level těla, je řečeno dnešní mluvou TV reklamy, kdy 2 holčičky reagují na nějaký úžasný český produkt zcela přirozeně česky WOW!
Pokud jste četli nějakou vysoce odbornou recenzi v nějakém ještě odbornějším foto časopise, či webu a byl pod ní podepsán např. pan Šurkala, tak vězte o co vás ochudil, prože uvedl, že se ke kvalitě obrazu fotopřístroje vzhledem k dodání s pouze setovým plasťákem nebude vyjadřovat:-) Ale překlady z j a dělá fajn:-)
Ale to je překlad teorie, pojďme se podívat na realitu!
Přední člen se při ostření otáčí, což znesnadňuje práci s CPL filtrem. Pomalý autofokus.
Soudkovité zkreslení 2,72 % na 18mm. Na 24 a 35mm stále lehce soudkuje a až na 50 mm nastává mírné poduškování. Vinětace na f 3,5 je 1,16 EV. Nemá stupnici zaostření!
Rozlišení: 10 mp
Na 18 a 24mm excelentní rozlišení v centru od plné díry!, ale s výrazným poklesem v okrajích středu a zejména rozích obrazu. 35mm má excelentní a vyrovnaný obraz, na 50 mm lehký pokles ostrosti na velmi dobrý.
Odpověď na nejčastější dotaz:
Detailní srovnání s Canonem 18-55/3,5-5,6 IS: Nikon je v centru excelentně ostrý na 18 mm již od plné díry, Canon IS až na vyšších clonách, ale zase tolik neztrácí v okrajích na f 3,5. Nikon o kousíček lepší na 35 mm, Canon IS zase o kousíček na 50mm.
+ podobně jako stejný Canon IS má vynikající kresbu
+ ostrost v centru v obrazu vyšší než u profi 17-55/2,8 za více než desetinásobnou cenu
+ je za hubičku
-  levné viklavé provedení nepřeje dlouhodobému používání s častou výměnou objektivů
-  pomalý autofokus a protáčení předního členu
-  plastový bajonet
-  zkreslení na nejširším konci
Subjektivní hodnocení obrazu: Vynikající
 
 
Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G VR (27 - 82,5mm)
Vše stejné jako u předchůdce bez VR kromě následujícího:
Vinětace na 18mm a f 3,5 poklesla na 0,8 %
Ostrost ve středu obrazu se mírně zhoršila, nicméně pořád zůstala excelentní, na 50mm na hranici s velmi dobrou. Pokles rozlišení je pouze na plnou díru na 18 a 24mm. Na vyšších clonách pokles na velmi dobré úrovni.
+ díky VR je za hubičku hned 2x.
Subjektivní hodnocení obrazu: Vynikající
 
 

Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX (27-105mm)
Souputník Nikonu D 100, D 70, D 200 a levnější partner řady D2 je dobré plastové konstrukce (s kovovým bajonetem) mimo vysouvání předního členu. Vcelku rychlé a tiché ostření s občasnou nepřesností na širokém konci a v šeru.
Silné barelové zkreslení na 18mm 3,5% s vinětací 1,6 EV na f 3,5
Rozlišení: 10 mp
Na 18 mm má vynikající rozlišení, na 24mm s úbytkem rozlišení na f 3,8, od 5,6 již v normě. 50-70mm mírný pokles ostrosti, ale pořád na velmi dobré úrovni.
+ objektiv exceluje na modelech s rozlišením 6 mp. Např. D 40, D 50, D 70
-  velké zkreslení na nejširším konci
-  viklavé provedení předního vysouvacího členu
Subjektivní hodnocení obrazu: Velmi dobrý

Nikkor AF-S 18-105mm f/3.5-5.6 G ED DX VR (27-157,5 mm)
Objektiv je vyroben z kvalitnějších plastů než 18-55/3,5-5,6 ale ne tak dobrých jako 16-85/3,5-5,6. Má plastový bajonet. Rychlost ostření je pouze průměrná se sklonem k nepřesnosti zaostření na širokém konci. Nemá stupnici zaostření!
Značné zkreslení 3,52 % na 18 mm a vinětací 0,96 EV na cloně 3,5/18mm a 5,6/105mm.
Na f 5-5,6 nepříjemný tvrdý bokeh.
Rozlišení: 10 mp.
Excelentní vyrovnané rozlišení v centru s velmi dobrým v okrajích i rozích obrazu jde celým rozsahem objektivu. Pouze na 105mm menší pokles ostrosti v celé ploše obrazu.
+ ostrost v obrazu vyšší než u profi 17-55/2,8 za více než šestinásobnou cenu
-  značné zkreslení na 18mm
-  levné viklavé provedení nepřeje dlouhodobému používání s častou výměnou objektivů
-  pomalý autofokus
-  nemá odolnost prachu a stékající vodě
Subjektivní hodnocení obrazu:  Velmi dobrý
 
Nikkor AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED DX (27-202.5mm)
Objektiv je vyroben z lepších plastů než 18-55/3,5-5,6 stejně jako 18-105, ale na rozdíl od něj má rychlý a tichý autofokus. Má plastový bajonet. Nemá stupnici zaostření!
Na 18mm produkuje objektiv silné soudkovité zkreslení 3,36%, zatímco na 35mm již znatelně poduškuje 2,26%, což je vlastnost odpovídající silnějším teleobjektivům, než základnímu širokáči 35mm, nebo i po přepočtu základnímu objektivu 52,5mm. Na 70 a 135mm poduškuje méně.
Vinětace na 18mm 1,57 EV, na 135mm 1,33EV.
Rozlišení: 10 mp
Na rozsahu 18-35mm excelentní ostrost v centru, ale s výrazným poklesem v okraji a rozích obrazu. Na 70 -135mm je pokles ostrosti v centru, takže zde je rozlišení vcelku vyrovnané.
+ ostrost v obrazu v centru vyšší než u profi 17-55/2,8 za více než pětinásobnou cenu
-  značné zkreslení na 18 a 35mm
-  levné viklavé provedení nepřeje dlouhodobému používání s častou výměnou objektivů
-  nemá odolnost prachu a stékající vodě
Subjektivní hodnocení obrazu: Velmi dobrý

Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED DX VR II (27-300mm)
Konstrukce tohoto objektivu je byť v kombinaci kovu a plastu dobrá, ale nedosahuje kvalit profi řady. Autofokus je dost rychlý a tichý, pouze na nejširším konci může být občas nepřesný.
! Extrémní barelové zkreslení na 18mm 4,13%. Na 50mm dost znatelné poduškovité zkreslení 1,95%
Vinětace 1,19 EV na f 3,5
Rozlišení: 16 mp
Na 18 a 24mm je rozlišení v centru excelentní, ale s velkým poklesem v okrajích a rozích obrazu. Se vzrůstající ohniskovou délkou se ostrost snižuje. Na 100mm f 5,3 klesá rozlišení výrazně dolů. Na 200mm jsou rohy sice lepší, ale jak už je uvedeno výše, rozlišení obrazu se směrem na delší ohnisko znatelně zmenšuje.
Přesto, že jde v současnosti o nejlepší zoom v rozsahu 18-200mm vůbec, jde o objektiv plný kompromisů! Je jen na vás, zda je pro vás důležité mít All in One. Je tedy zřejmé, že zoomy s ještě větším rozsahem (18-250, 18-270) budou ještě větším obrazovým kompromisem, který je zabalen do úhledného balíčku s názvem „cestovní zoom“.
+ Odolnost prachu a stékající vodě
+ žádné další mě vzhledem ke kvalite obrazu nenapadá
-  značné zkreslení v celém spektru ohnisek – daň za extrémní rozsah
-  směrem nahoru neustále se snižující rozlišení
Subjektivní hodnocení obrazu:
Přijatelný až Dobrý