Fotofiltry - Kit pro krajinářskou fotografii
 
text a foto Karel Gregor
Aktualizace 1/2012

Krajinářská fotografie je jednou z nejtěžších disciplín. Nejen náročností na nejlepší čas pro fotografování kolem východu a západu slunce, nahánění ranních mlh a výrazné kupovité oblačnosti na modré obloze, ale také nepočítaje cestování za atraktivní krajinou, či bytelné stativy a nebo kompendia....

Většina dnešních digitálních přístrojů nemá takovou expoziční pružnost jako analog a tak se dostavají do popředí filtry, které byly ve zlatém věku analogu v 70 a 80 - tých létech min. století u amatérské veřejnosti lehce na okraji zájmu, nebo spíše doménou výhradně profesio- nálních fotografů.


Naopak tehdy velmi rozšířené filtry Skylight a UV dnes slouží pouze jako ochrana předního členu objektivu. Z tohoto pohledu je rozumnější variantou k digitálu pořídit např. filtry Hoya Protector Pro 1 Digital se stejným MC ovrstvením jako UV nebo Skyligh (12 MC vrstev zepředu i ze zadu)

Někdy v roce 1976/77?  jsme brali ve škole filtry. Polarizér byl tehdy celkem vzácná záležitost a mimo již známé efekty se používal v reklamní, nebo dokumentární fotografii.
K různým výročím jako např. VŘSR - Velká říjnová socialistická revoluce (aneb říjnová bolševická revoluce v Rusku, která byla v listopadu) se upravovaly výlohy obchodů! A pořádaly se dokonce soutěže o nejlepší výlohu!....No a bez polarizéru ta výloha vyfotit prostě nešla tehdy a nejde ani teď!

                  

Příklady použití CPL a ND filtrů


Krajinka nikoho nemine, tedy i ty, kteří budou zarytě tvrdit,  že krajinky, nebo moderně Landscape zásadně nefotí. Chcete mít snímky z dovolené nebo z výletu bez bílých ploch místo oblohy? Právě pro vás je tento článek určen.

Protože vyučuji Fotokurzy se zaměřením i na krajinky a jaký použít filtr je aktuálním tématem každého kurzu, rozhodl jsem se zjednodušit situaci všem kdo ke mě přichází do kurzu i ostatním.
Dalším důvodem v tento moment je fakt, že kompletní set prostě v jednom obchodě nekoupíte - tedy není prodejce všech obsažených značek v daných kombinacích.
Složení kitu je také dáno reálnými požadavky daných praxí. Jeho výhodou je možnost jej v budoucnu rozšiřovat. Naopak není tam nic, co by jste ke krajince nepotřebovali!
Foto nahoře: tabáček v akci, vpravo polarizér

Článek - report z Fotokurzu s výukou práce s filtry z kitu Landscape aqa

Popis CPL a obsahu kitu Landscape

Otočný Polarizační filtr -  Cirkular Polarizer (CPL)  je šroubován do závitu na objektivu. Průměr filtrového závitu najdete nejrychleji na víčku objektivu!
- mimo běžně popisovaných efektů se zastavme u dvou nejvýraznějších, které nelze udělat v postprocesu:
* Zvýrazní modrou oblohu a mraky, nezmenší však rozdíl jasu mezi oblohou a krajinou. Lze kombinovat s filtry přechodovými. Rozhoduje pozice přístroje vůči slunci a nastavení na objektivu. Ideální jsou objektivy bez předního otočného členu. Problémy se širokoúhlými objektivy!
* Mění průhlednost vodní hladiny. Při necitlivém použití lze vyfotit ryby v zahradním jezírku s čistou vodou  jakoby visely v prostoru. Je schopen způsobit/odstranit zprůhlednost oken.
V setu používáme CPL Hoya Pro 1 Digital, který je optimalizován pro digitální přístroje!

Další foto s použitím CPL, ND a GND a Color GND filtrů najdete v galerii!

Malé upřesnění názvosloví u dalších filtrů
Abychom nemuseli sice hezky česky ale příliš sáhodlouze popisovat, použijeme nadále následující běžné názvosloví pocházející z jazyka anglického:

Šedé neutrální filtry - ND (Neutral Density)
vpravo
ND filtry HITECH použité v kitu jsou značeny následovně:
1,2 ( - 4 EV).  2,1 ( - 7 EV).  3,0 ( - 10 EV)
Typický způsob použití: prodloužení expozice např. tekoucí voda, zmizení rychle se pohybujících předmětů.
(Na gradace 0,3 0,6 a 0,9 zapomeňte, rozumný začátek je 1,2 tedy - 4 EV)


 

           

Typický příklad použití CPL, a GND filtrů

Foto vlevo
Přechodové šedé filtry
 - GND (Gradual Neutral Density)
GND Filtry HITECH v kitu 
0,9 (- 3 EV) Soft 
0,9 (- 3 EV) Hard
0,6, ( - 4 EV) Soft
(Mimo výše uvedené nabízí Hitech i 0,3, tedy -1 EV)
Vše v provedení SOFT s měkkým přechodem a HARD s tvrdým přechodem. 
Pozor! Změna ohniska (a nejen ta) mění gradaci přechodu! Použití zejména pro snížení jasu oblohy.



Video k filtrům

Barevné přechodové filtry - Color GND (Color Gradual Neutral Density)

Tyto filtry někteří zavrhují protože jdou vytvořit v postprocesu a někdy i lépe - ve správné gradaci a odstínu, který s sebou při zhotovení snímku nemáme. 
V jistých situacích, může být použití CGND filtru velmi zajímavé.
Mezi nejvděčnější filtry patří bezesporu Tabák, který umí navodit zejména na obloze velké drama.

Exisuje i skupina fotografů, kteří nedají na používání těchto filtrů dopustit a je pravdou, že jsou situace, kdy filtr může v akci vyjít lépe než sebelepší software.

Nezapomeňte, že rozdíl expozice země/nebe může dosahovat i více než 4 EV! Pokud fotíte do RAW, není třeba doladit oblohu do ideálu, ale pouze do té podoby, aby nebyla vypálená bílá! Zbytek můžete doladit v Camera RAW!


           

Vlevo redukce pro držák, vpravo držáky filtrů

Držák filtru je stejný pro všechny filtry i objektivy. Jediné co se mění je redukce pro spojení vašeho objektivu s držákem filtrů. V setu najdete standardně jeden držák a jednu redukci dle vámi dodaného průměru vašeho objektivu.

Pokud vlastníte další objektivy s jiným, nebo i stejným průměrem, lze doobjednat další redukce.

Foto vlevo. Pro některé širokoúhlé objektivy je třeba držák upravit, což je součástí dodávky pro účastníky kurzu.
Obecně platí, že čím větší je průměr objektivu/filtru a širší ohnisko, tím větší je pravděpodobnost / nutnost úpravy

Jaký je rozměr filtrů a kompatibilita držáku?
Skvělou zprávou je fakt, že systém uchycení a rozměr (šířka filtrů) HITECH je kompatibilní s řadou Cokin P šířky 84-85 mm, tedy také s filtry KOOD, nebo Tiang. 


Jen stručně proč tedy HITECH (Formatt Filters)?

Nejznámější a nejrozšířenější (ach jooo....) Cokin trpí u ND a GND filtrů zabarvením do hněda, nebo fialova. Filtry KOOD a Tiang, jsou stejně jako Cokin vyráběny v jedné továrně v Číně a jsou o něco levnější a dle některých údajně i lepší verzí Cokinu.
U Color GND nám může navíc být případné zabarvení vcelku jedno.
 
HITECH je vyráběn ze stejného materiálu (akrylát tzv. RESIN) jako další rovněž britská značka profi filtrů LEE.


Hitech vyrábí i formát šíře 100 mm (pro střední formát, nebo extra wide full frame lens) kdežto LEE nenabízí formát 85 mm jako HITECH (Cokin P, KOOD, Tiang)

Pro vážnější práci s destičkovými filtry (všechny bez Multi Coating i single Coating) je třeba se sluncem, bleskem, nebo blesky ve studiu použít clonění. Jak na to? Např. ve workshopu/fotokurzu na www.fotokurzy.eu



KIT Landscape:

1 x držák filtru,
1 x redukce pro držák (dle průměru vašeho objektivu),
3 ks
GND Hitech 0,6 Soft + 0,9 Soft + 0,9 Hard.
3 ks ND Hitech 1,2 (-4 EV)  2,1 (-7 EV) a 3,0 (-10EV!)
1 ks čistící sada
Cena na dotaz! 
------------------------
1 x Cir. POL Hoya Pro 1 Digital (dle průměru vašeho objektivu) Cena filtru dle aktuální nabídky!

Ke kitu lze doplnit:

* GND filtrTabac Light verze T 290

* Redukce držáku 52 - 82 mm 220 
* Držák formátu 85 mm 220 



Závěrem
Zatímco kvalitní CPL jde používat pouze jako šroubovací filtr na objektiv, přechodové filtry šroubovací mají řadu nedostatků. Např. B+W pouze gradace 50 a 25 % - tedy 1 a 2 EV (0,3 a 0,6 Hitech) Hlavní nevýhodou je však napevno dané umístění přechodu přesně na střed.
ND filtry je možné používat v obou verzích - jak šroubovací, tak destičkové. Cenová kalkulace je jasná, bohužel stejně jako odlesky na destičkovém filtru, který nemá žádné MC vrstvy.

10/09 Akt 12/2011